Een kijkje in de keuken » Deal!
Door 'Sjef Kok'
Â
Vanochtend kreeg ik een sms van een collega-ondernemer met de mededeling dat ik even op een bekende website van 'promotiedeals' moest kijken. Nog voordat ik de website in beeld had, kreeg ik van dezelfde collega-ondernemer, een telefoontje. 'Hé Sjef, moet je eens kijken.....de teller staat al op 423!'. Op de website pronk een grote advertentie met een foto van zijn zaak. Een viergangen menu voor 2 personen voor slechts € 29,95. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven. Gedurende de 2 seconden die ik nodig had om de advertentietekst tot mij door te laten dringen, stond de teller al op 441. 'Hij gaat lekker...' klonk het aan de andere kant van de lijn. 'Gaat lekker...?' reageerde ik enigszins laconiek. 'Je hebt 441 gasten binnengehaald die voor minder dan € 15 per persoon bereid zijn om op jouw niveau te gaan eten'. Hoe kan je in hemelsnaam je zaak zo te 'kakken' zetten voor heel Nederland. 'Eigenlijk geef je hiermee aan dat je culinaire prestaties zo ondermaats zijn, dan er geen hond meer komt'! Het werd even stil aan de andere kant van de lijn. Vervolgens vroeg ik hem wat het heeft gekost om deze advertentie te publiceren, waarop hij antwoorde dat het helemaal niets had gekost. Hij hoefde alleen maar 50% van de gerealiseerde omzet af te dragen per ingeleverde bon. Nou ben ik geen rekenwonder, maar een eenvoudige rekensom leert dat mijn collega-ondernemer welgeteld (en afgerond) uiteindelijk € 15 zou ontvangen voor de verstrekking van 2 viergangen menu's. De inkoop van gerechten bedraagt gemiddeld 30% van de 'verkoopprijs'. Bij een menu met een normale waarde van € 29,95 een tientje aan inkoop. Twee menu's  € 20 euro. Op elk menu kon hij circa €5 toeleggen. In de tijd dat ik hardop aan het rekenen was stond de teller inmiddels op 500. Deze 'grap' had hem dus 500 x €5 is € 2.500 gekost....Natuurlijk zullen de gasten tijdens het nuttigen van het viergangen menu ook wel wat drankconsumpties nuttigen. Aan de andere kant is het leeuwendeel van de gasten die op een dergelijke 'Wibra' stunt afkomen wellicht van het type 'karafje kraanwater' a.u.b. en dan hebben we het nog niet gehad over de aantrekkingskracht van 'nieuwe' gasten die normaal bezien wellicht niet zijn zaak zouden bezoeken. Ik heb 'Oh Oh Cherso' op mijn netvlies staan. Op de achtergrond hoorde ik mijn collega-ondernemer tegen zijn net aangenomen 'sales manager' vloeken en tieren. Voordat ik de verbinding maar zelf verbrak heb ik snel nog even gebruik gemaakt van de 'deal'. Mijn grootmoeder is tenslotte binnenkort jarig....
Â
Â
Â